maandag 23 september 2013

Deze week verder tot de tweede revalidatiedag


Ik hoor toch weer nieuwe geluiden vandaag bijvoorbeeld een achteruitrijd signaal van een bestelwagen en toen de telefoon in huis belde hoorde ik hem overgaan en zag de flitser maar is wel fijn, want nu hoef ik speciaal te kijken of het de voordeurbel of de telefoon is. Ook een paar mensen gesproken kon de stemmen aardig volgen. Op de luisterbieb als proef even kort 2 luisterboeken aangezet en de audio kabel aangesloten op de CI ik kan het nog niet volgen maar hoorde wel verschil in spreeksnelheid en man of vrouw, ik heb het Reina laten horen het klopte echt. De oefenstof heb ik mijzelf vandaag hardop voorgelezen om toch iets aan oefening te doen, dit was een advies van de revalidatie therapeute. Ik voel nu dat weer even genoeg is ff rust nemen. 

Het is inmiddels vrijdag twee oefen / leermomenten ingelast vanmorgen eerst het thema van woensdag herhaald en het laatste nieuwe stukje erbij gedaan. Daarna een deel van een nieuw thema dit vanmiddag weer herhaalt en een nieuw stukje erbij gepakt. Reina probeert het mij echt moeilijk te maken het is wel erg lastig de concentratie vast te houden, maar we zijn niet ontevreden. Ik hoop dat straks bij een nieuwe afregeling de bijgeluiden wat minder worden, want dan gaat het nog beter het is natuurlijk nu pas de vijfde dag na aansluiting. Maar alle geluiden die nu binnen komen maken me wel moe maar het blijft een wonder.

Het is alweer zaterdag, eerst mijn huishoudelijke taak de boodschappen doen in de supermarkt, wat maken die winkelwagens een herrie met het hoortoestel hoorde ik dit bijna niet eens,  maar nu komen al de hoge tonen nog flink binnen, dat mag soms best een beetje minder maar dat komt nog wel denk ik. Natuurlijk ook weer een poosje oefenen met de oefenstof van de revalidatie therapeute. Het was misschien toeval maar onze pratende parkiet hoorde ik toch echt baasje zeggen de rest verstond ik niet dat was weer zo’n top moment, vanmiddag naar familie in Apeldoorn geweest, ik vond dat de stem van mijn zwager eigenlijk niet zoveel anders klinken als vroeger, misschien wil ik hem wel zo horen praten of zo.

Zondag na een slechte nacht weer een paar uur opgezeten van de tinnitus vanmorgen om 8 uur wakker van de brom om 8.30 uur er maar uit gegaan. Joris onze parkiet zat weer op de praatstoel het was lekker rustig in de kamer en de richting van de CI was gunstig, zodat ik hem nu de zin waar is het baasje hoorde zeggen andere woorden nog niet emotie alom.

Vandaag  23-9 een kopje koffie drinken met de spinning groep op de sportschool, ik kon de meeste vragen met afzien erbij denk ik goed volgen van verschillende stemmen en beantwoorden. Natuurlijk weer 3/4 uur oefenen. Bij het stofzuigen wat mijn huishoudelijke taak was vandaag viel het me op dat het geluid niet irritant was. Toen ik niets hoorde heb ik een keer staan zuigen zonder motor omdat ik dacht dat hij het deed. Om half 2 weer last van erge oorsuizen (Tinnitus). Ik ben na het eten nog even gaan wandelen om met de CI nieuwe geluiden waar te nemen, daar krijg ik geen genoeg van. Wij wonen aan de rand van Zutphen nog geen 400 m en je loopt midden in de natuur werkelijk schitterend, ik hoorde de meerkoeten zag eenden en ganzen ook een hond blaffen en hoorde geluiden wat naar mijn waarneming vogels waren. 

 

Dit geeft veel voldoening en herken ook geluiden die ik met het hoortoestel niet meer hoorde dat maakt het iets makkelijker, maar ik blijf mij verwonderen. 






Dus heb dan morgen op de tweede revalidatiedag wel weer wat te melden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten