zaterdag 31 augustus 2013


Voorgeschiedenis:

Gehoorverlies: perceptief progressief

In de begin jaren 60 werd geconstateerd dat ik steeds slechter ging horen waarschijnlijk het laatste jaar van de lagere school al, ik zat meestal voor in de klas, maar het duurde nog wel even voor het echt duidelijk werd ik zat inmiddels al op de technische school .De oude schoolarts heeft toen aan de bel getrokken.

Misschien eerst nog even een leuke anekdote uit die tijd, mijn vader had een schildersbedrijf en de klanten kwamen toen nog vaak de rekening contant bij ons thuis betalen, op een gegeven moment vraagt de klant aan mij waar de bus stopte, de halte was vanaf ons huis gerekend bij de tweede lantarenpaal, maar zoals jullie wellicht ook weten koste het mij enige moeite om de vraag te begrijpen en te beantwoorden. Bovendien had ik ook niet meegekregen dat mijn ouders dat inmiddels al hadden gedaan,toen er werd gevraagd of zij ook nog even naar het toilet mocht gaf ik het antwoord bij de tweede lantaarnpaal. Jullie snappen het verder wel.


1965 ooroperatie stapedectomie rechteroor door dr. Westerbeek in Assen geslaagd, hij was in die tijd waarschijnlijk de enige arts met de nieuwste techniek uit Amerika en via de gehoorgang opereerde.

1971 tweede operatie stapedectomie aan linkeroor door complicaties mislukt in het begin regelmatig last van Meniere gehad dit is geleidelijk minder geworden. Aan dit oor nu doof.

1971 mijn allereerste hoortoestel merk Siemens nog in Gouda aangepast en gekocht dit was om mijn rechteroor zolang mogelijk te sparen, na 7 jaar, ik woonde toen inmiddels in Deventer toen deze vervangen moest worden. Ik ben toen vele jaren klant van Eijkendal Deventer, dat werd later Horen en Zien geweest en in Zutphen bij Horen en Beter Horen.



Vanaf dat moment heb diverse soorten merken analoge en digitale hoortoestellen versleten, ook heel veel oorstukjes leed meegemaakt en problemen met instelling van de toestellen. (foto’s) We maken nu even een flinke sprong in de tijd anders is te eentonig. 

1 opmerking:

  1. Is er soms nog een hoorapparaat van oticon sumo xp analoog ergens verkrijgbaar? Via email mariepaul.vanpoelvoorde@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen