dinsdag 11 maart 2014

De terugkomdag na 6 maanden CI gebruik


Voortgang van de afgelopen tijd!

De afgelopen maanden is er niet zo heel veel nieuws te melden geweest voor de blog, natuurlijk heb ik in die tijd niet stil gezeten. Ik ben op een paar fronten bezig als vrijwilliger. Een paar weken geleden was het wereld CI -dag. Er is speciaal voor 25 februari gekozen, omdat op 25 februari 1957 de eerste Cochleaire Implantie werd uitgevoerd in Frankrijk, door de artsen Dr. Djourno en Dr. Eyres. Zij waren de eersten die de gehoorzenuw elektrisch probeerden te stimuleren met één electrode buiten de cochlea, inmiddels alweer 57 jaar geleden.
Nu anno 2014 zijn er wereldwijd zo’n 350.000 mensen met een implantaat waarvan ongeveer 5000 in Nederland, waar ik er dus inmiddels ook een van ben. De techniek raast snel door want in 1957 was er slechts één electrode en in mijn geval is het al een bundel van 22 stuks en de laatste jaren is er op het vlak van spraak verwerking wel enorm veel vooruitgang geboekt. Het geluid klinkt nu veel natuurlijker en minder 'metaalachtig' dan vroeger, maar ook het aantal kanalen en de snelheid van stimuleren hebben een grote invloed op de kwaliteit het geluid. Tegenwoordig zijn de implantaten vaak al voorbereid op de komst van de nieuwe generatie processors, die kleiner en steeds geavanceerder worden.


  DE TERUGKOMDAG 6 MAANDEN CI GEBRUIK 


 
 
Vandaag 11 maart 2014, heb ik alweer de terugkomdag van 6 maanden CI gebruik, er zal wel weer wat aan de instellingen gesleuteld worden en ook wil ik de processor laten controleren. Tinnitus lijkt soms ook versterkt te worden en het lijkt erop dat dit iets met de instellingen te maken heeft, al kent dit vele oorzaken maar misschien kan ik vandaag met wat vraagjes terecht. Naar schatting hebben een miljoen mensen in Nederland een vorm van oorsuizen. De middag begon met controle implantaat en processor waarna de afregeling begon er hoefde weinig te veranderen iets meer lage tonen om de klank wat voller te maken en een paar hoge tonen iets opschroeven. De instellingen kunnen de Tinnitus ligt beïnvloeden maar dat valt waarschijnlijk wel mee. Ik had zelf een klacht omdat de processor bij de ene accu wel eens uit valt, wilde ik dit laten controleren het bleek dat de processor een rubber afdichting miste waarschijnlijk vanaf het begin waardoor de bajonetsluiting niet goed werkte en het euvel veroorzaakte.
Ik kreeg gelijk een hele nieuwe processor en moet alleen nog even de verzekering het nieuwe serienummer doorgeven, Ook bleek ik een deuk in mijn hoofd te hebben bij het implantaat dit vanwege een te zware magneet (5) bij de eerste afregeling hebben zij deze destijds aangepast, omdat mijn huid te dik was, mogelijk vanwege het opgehoopte vocht wat nu helemaal weg was en om schade aan mijn huid en erger te voorkomen heb ik nu magneet sterkte (3) gekregen dit is de meest gebruikelijke. Daarna weer naar mijn vaste revalidatie therapeute even bijpraten en de bijzonderheden doornemen. Ik heb nog steeds een beetje telefoonangst en kreeg wat tips daarvoor en toen weer een test met een verhaal, waarvan ik de voorgelezen zinnen moest herhalen de eerste twee keer in okt. en dec. had ik een score van 51 en 69 woordjes per minuut zonder spraakafzien vandaag haalde ik (verrassing) de maximale score van 88.  
 
Nu moet ik weer wachten, 6 maanden om precies te zijn,  want de volgende keer is dan de eind evaluatie met metingen in het Audiologisch Centrum dan stopt ook de intensieve begeleiding en ben ik heel benieuwd wat dan het uiteindelijke resultaat zal zijn. Wij hadden zelf al het gevoel dat het erg goed gaat en vandaag kregen we hiervan dan ook weer een bevestiging.
 
Als er echt bijzonderheden zijn werk ik de blog weer bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten